dinsdag 11 juli 2017

Teksten nakijken, een hele klus!

Wedstrijdteksten overtypen als voorbereiding op het WK, allemaal goed en wel, maar als je wilt weten hoeveel fouten je gemaakt hebt, dan moet je die overgetypte teksten ook allemaal nakijken.

Dat is namelijk een van de verschillen tussen overtypen vanaf het scherm zoals met de Taki-software van de Intersteno-internetwedstrijd en overtypen vanaf papieren concept zoals op het WK: bij de internetwedstrijd wordt de tekst meteen door de software nagekeken, en je fouten worden netjes gemarkeerd en geteld; wanneer je een tekst van papier typt met een teksteditor of tekstverwerkingsprogramma, dan moet je de tekst achteraf zelf nog nakijken.


Je zou natuurlijk de spellingcontrole van Word kunnen gebruiken, maar zoals iedere tekstverwerkingstypist(e) weet: met spell check ontdek je niet noodzakelijk alle fouten. De spellingcontrole vindt namelijk alleen maar woorden die niet in het woordenboek staan. Heb je per vergissing een woord vervangen door een ander (bestaand) woord, dan zal spell check dat niet ontdekken. Heb je bv. ‘dit’ getypt i.p.v. ‘dat’, of ‘een’ i.p.v. ‘het’, dan wordt dat niet gedetecteerd. Wat je ook niet met spellingcontrole kunt ontdekken, is waar je een of meerdere woorden toegevoegd of weggelaten hebt, of waar je bijvoorbeeld een komma vergeten bent.

Maar wanneer je 30 minuten lang een tekst overgetypt hebt, dan ben je minstens nog eens zoveel tijd kwijt met het nakijken ervan. Je moet je tekst niet enkel nalezen, je moet ook voortdurend vergelijken met de originele kopij om geen enkele fout over het hoofd te zien. Dat nakijken kan niet alleen tijdrovend, maar ook erg zenuwslopend en saai zijn.

Dat moet anders kunnen, dacht ik, want ik hou niet van zenuwslopend en saai. Ik heb dus nagedacht over dit probleem, en ik kan niet zonder enige trots melden dat ik ondertussen heel dicht bij een oplossing ben. Binnenkort lanceer ik hier de GWTB Service, een gratis webdienst waarmee je je teksten automatisch kunt laten nakijken. (GWTB staat voor Grote Wedstrijd-Teksten-Boek, of wat had je gedacht?)

Hoe zal het werken?
  1. Je typt een tekst over uit Het Grote Wedstrijdtekstenboek. Wanneer je klaar bent, bewaar je de tekst op je harde schijf (met het volgnummer van de tekst in de bestandsnaam).
  2. Je stuurt een e-mailbericht naar GWTB Service, met in bijlage het bestand met je tekst.
  3. Mijn software kijkt je tekst na, en even later krijg je een mail terug met het resultaat.
Simpel, niet? Althans, zo stel ik me voor dat het zal werken. Ik ben momenteel druk aan het programmeren om bovenstaand scenario voor elkaar te krijgen. Wanneer ik klaar ben, zal ik natuurlijk enkele bèta-testers nodig hebben om het zaakje even uit te proberen.

Geïnteresseerd? Stuur dan alvast een mailtje naar gwtb@gebotopia.be, dan voeg ik je toe aan de lijst van bèta-testers, want voorlopig zal de service enkel werken voor geregistreerde gebruikers (kwestie van spammers buiten te houden).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten